Julhockey

Varje år kring jul samlas ett gäng hockeyintresserade Rossöbor för en hockeymatch mellan Bodum och Rossön och deras respektive lag;

Bodum Sockens Ishockeylag

Rossön Allmänna Ishockeysällskap

Läs mer om tidigare års resultat här.

Se bilder från matcherna här.

Regler för Julhockey

För att få delta på Julhockey är man från 13 år (från högstadiet).

2 x 25 minuter rullande tid (förutom sista minuten).

Tekning i mittzon/zon vid;
- puck out.
- mål.
- blockering.

Ingen icing eller offside.

Förbjudet;
- tacklingar.
- slagskott.
- puckar över knähöjd (förutom vid friläge eller straff).

Straffslag istället för utvisning;
- vid vårdslöst spel (t.ex. hög puck, slagskott eller tackling).
- osportsligt uppträdande mot domare eller funktionär.

Bakgrund

Orrnäsbon Erik Bryntesson kunde inte längre hålla tillbaks sitt brinnande hockeyintresse, hemkommen igen som permanent boende på byn efter ett antal arbetsår "utsocknes". Ungdomshockeyåren hade spenderats med Hotings IF och redan då snackades det bland Erik och hans hockeykompisar om "tänk att få spela hockey med Rossöns IF!".

Det första året deltog knappt ett par kedjor i var lag iklädda varselvästar och med en ihopsnickrad "målvakt" i varje bur.

Men evenemanget kom snabbt att växa och ståtar numera med fulla lag som bär specialdesignade matchtröjor och har var sin fullmunderad målvakt! Matchen styrs dessutom numera upp av en välklädd domare!

Inför match bränns det av pyroteknik och strax innan nedsläpp sjunger antingen Bodumskören "Bodumssången" (Du gamla du fria), eller Rossökören Kjell Höglunds Genesarets Sjö, beroende på vilket lag som vann senast.

Redan på 60-talet fanns ett gediget hockeyintresse bland personer inom Rossöns IF och man fick runt 1963-64 tretusen kronor av styrelsen för att bl.a. sätta upp en hockeyrink, på samma plats där den nuvarande ligger vid skolans sporthall på "sportfältet". 1966 sattes vajerlampor upp över hockeyplanen.

Under -60 och 70-tal spelades, fortfarande omtalade och ökända, matcher mot Backe, Vängel och andra närliggande byar.

Rinken fick genom åren finbesök av målvakter som kramforsbon Sune "sållet" senare "Kung Sune" Bergman, men också Leif "Honken" Holmqvist, i samband med han faktiskt bodde på byn när han under en kort period jobbade som anställd åt ett företag här!

Rinken och sargen blev med tiden uttjänt och sargen byttes på 80-talet ut för att på 90-talet anläggas med asfalt då ett tennisnät sattes upp. Asfalten blev med åren ett problem då tjälen och sol, väder och vind fick den att veckas som en blöt filt. Under 2021 täcktes således decimeterstora bucklor och djupa gropar över med grus och en ny sarg, skänkt av IFK Strömsund och Strömsunds kommun, blev uppsatt. Ett helt ombyggt bås med tillhörande redskapsbod byggdes samma sommar.

Vad är skillnaden mellan Rossön och Bodum?

Denna hockeybatalj står alltså mellan Rossön och Bodum. Vad betyder det?

Rossön är, som namnet förtäljer, dels en ö inom Bodum socken, men agerar även postort. Alltså, Bodum socken och Rossöns postort.

Vi har ju på byn även flera "bydelar", i form av Bölen, Näset, Orrnäs, Norrnäs, Vangen, Åschöern, Öhn m.fl och självklart samlar Rossön och Bodum sina spelare även från dessa. Men genom åren har det dessutom tillkommit diverse "värvningar av utsocknes spelare" som vill delta i denna omtalade hockeydrabbning!

Rossön ligger mellan den norra Orrnäsbron och den sydöstra Bodumsbron, nästan "mitt på byn". Där finns badplatsen Tjärna, Folkets Hus, bygdegården "bygdis", ICA Nära Rossön, plogtillverkaren Mählers och Rossöns Sport&Färg m.fl.

Genom att åka från Rossön över Bodumsbron, mot sydöst (åt Jônsel och Backe till), kommer man till just Bodum. Där finns Bodums kyrka med församlingshem, hembygdsgården på Hällnäset, Rossö Center ålderdomshem/trygghetsboende samt Bodums skola med sporthallen och vår fina hockeyplan i nära anslutning till varandra.

Här preparerar Erik isen dagarna före jul och inför den första matchen 2015.