Sigvard Jonssons Minne

Välkomna till SJM 2024!

Rossöns IF

sigvard_kollage2015

Den tredje helgen i mars varje år arrangeras skidtävlingen Sigvard Jonssons Minne för ungdomar, juniorer och seniorer.

Sigvard målgång

Som hörs av namnet är det en tävling till minne av Sigvard Jonsson - den Rossöfödda skogshuggare som satte Sveriges skidelit på plats i Vasaloppet år 1956, med en vinnartid på 5:23:36 bland över 800 startande.

Här nedan kan du se ett klipp där Sven Jerring kommenterar segern direkt i Sveriges Radio, på plats vid målgång där han även ger en intervju med Sigvard som berättar om loppet och hans tankar kring detta.

2:an i loppet, Arild Wiklander (Tynderö, Medelpad), var nästan 4 min efter och på tredje plats kom den regerande vasaloppsvinnaren från 1955 och fyrfaldige medaljören (1 guld, 2 silver, brons i stafetten) från OS i Cortina tidigare samma år, Sixten Jernberg (Lima, Dalarna) - han var distanserad med hela 7 min!

Sigvard och kranskullan

Sigvard föddes 1923 och blev en person och ungdomsledare som Rossöborna såg upp till i ur och skur. Det kunde vara en stor mängd åskådare från byn samlade kring honom inför en lokal tävling, bara för att få se på när han vallade sina skidor! Sigvard omkom i en tragisk drunkningsolycka med en traktor under arbete med att forsla timmer från älvisen utanför Imnäs, Ramsele, en vecka före julen 1969 och lämnade en by i stor sorg. Efter hans bortgång så stiftade Rossöns IF både en fond och en ungdomsskidtävling till hans minne.

Skidtävlingen hade premiär 1971 i Nagasjön, strax utanför Rossön, men blev efter några år flyttad in till skidstadion i Rossön och är nu den enda i Sverige årligen återkommande skidtävlingen för barn/ungdomar, till minne av en skidlegendar.

Tävlingen är känd för sitt stora prisbord och den åtråvärda miniskida som delas ut till de tre bästa i varje klass. Deltagantalet har de senaste åren varit ca 150 till drygt 200 barn/ungdomar som kommer från länet och närliggande län.

I samband med anordnandet av DM-tävlingarna 2011 har vi även öppnat upp för seniorer, som deltagare i D21 samt H21 att vara med.

Sedan år 2022 har vi även en "öppen klass" som åker 5,5 km utan tidtagning.

I samband med anordnandet av DM-tävlingarna 2023 hade vi även veteranklasserna D/H45 samt D/H60, men dessa ingår inte i vårt ordinarie tävlingsprogram.

Sigvard Miniskida

Anmälan - Sigvard Jonssons Minne

Resultatlistor - Sigvard Jonssons Minne tidigare år

Upplägget brukar vara som nedan.

START & MÅL

Rossöns IF:s skidstadion

FÖRSTA START

Kl 11:00

ANMÄLAN

Skriftligt på medsänd inbjudan, idrott-online, e-mail.

ANM.AVGIFT

STIL

FRISTIL jämna år (2024)
KLASSISK STIL udda år (2025)