Lördag 17/8 2024

Hans Jönsson och Dittan Höglund snabbast uppför Bölesberget.

Björnruse' 2024 avgjordes under lördagen och bland 24 deltagare blev det tajt dom första 150 meterna där Elsa Jönsson, tävlandes för Rossöns IF, var snabbast fram och tog damernas spurtpris på 500 kronor. Hennes pappa Hans Jönsson, även han Rossöns IF, hängde inte med jäntan i starten och stannade sedan av bara några meter före spurtlinjen och fick då snöpligt se Jan Enebjörk, Hotings IF, ta sig förbi och nypa dom 500 kr som spurtpriset gav även för herrarna. Hans, som annars haft en prenumeration på spurtpriset, gick istället för segern. Till försvar så hade han missat att vi delar ut prispengar till vinnare av både dam- och herrspurt.

Väl uppe på toppen av Bölesbergets 2150 meter grusväg och 171 höjdmeter kom alltså Hans först på starka 12:09, där Jan var inte långt efter på 14 minuter blankt. Därefter kom Rossöns gamla löparess Birgitta "Dittan" Höglund in på fina 17:26 och först bland damerna. Det var kanske inte samma fart som vid hennes Bäverlopps-seger 1987, men det är bevisat att takterna fortfarande sitter i!

Efter drygt 30 minuter var samtliga deltagare i mål och kunde vända tillbaks för prisutdelning och utlottningspriser. Först prisutdelning till de fyra starka spurt- och totalvinnarna. Sedan lottades samtliga barn till fina priser och därefter drogs tre potentiella vinnare av vårt utlottningspris på 5000 kr. Först ut var Viveca Jonsson, följt av Theo Nolsjö och slutligen Lenita Bryntesson. De fick i tur och ordning välja mellan tre pappersrullar som dolda vinsten. Sist att välja visade sig även bli vinnaren - Lenita Bryntesson - stort grattis till 5000 kr!

Därefter följde ytterligare utlottning av nyttopriser och tävlingen var avslutad.

Det verkade unisont bland deltagarna som att vi valt en bra dag och tid för tävlingen. Nu hoppas vi bara på ett bättre intresse för nästa år!

Tack för den här gången,
Tävlingskommittén, Rossöns IF

Resultatlista

Resultatlista 2024

Vi vill avsluta med att tacka alla vår fina sponsorer - med ICA Nära Rossön i spetsen - ni ställer alltid upp och för det är vi så väldigt tacksamma!

Sponsorer 2024

Edsele Såg AB, Edsele
ABOR AB, Rossön

Inför starten:

På väg ner efter målgång:

Skjuts ner från toppen för trötta ben:

Jan Enebjörk, Hotings IF, hämtar vinsten för spurtpriset á 500 kr.

Hans Jönsson, Rossöns IF, hämtar vinsten för Björnruse' á 1000 kr.

Lenita, Theo och Viveca, inför dragningen där Lenita drog vinstlotten á 5000 kr!