Headerbild

Bäverloppet står sig starkt i värmen

2019-07-14 i Allmänt

Trots en kall och regnig början på sommaren kom solen och värmen som planerat till Bäverloppet 2019.

I år för 35:e gången i ordningen och även fast värmen kanske var väl så tuff för deltagarna så njöt publiken i fulla drag på ett fullbelagt Rossöns IP. De senaste årens starka uppsving för tävlingen verkar fortfarande sitta i och deltagarantalet landade till slut på 299 st från hela Sverige och även så vitt skilda platser som London, Moskva och Köpenhamn! Föranmälningarna var i år något fler än tidigare med knappt 150 föranmälda dagen innan loppet.

Rossöns IP

I de första större grupperna, med totalt närmare 100 st barn från 0 till 8 år som springer utan tidtagning, var det stor förväntan i luften att få springa den utstakade banan runt fotbollsplanen mot mål. Medalj och ett litet pris delades ut till alla som gick i mål, vilket många närliggande företagare är en stor del i att upprätthålla, år ut och år in. Men sponsorer kommer från både när och fjärran!

Medaljös

Bland de äldre barnen upp till 13 år, som tyvärr visar på en fortsatt dalande deltagarkurva de senaste åren, var glädjen inte desto mindre vid målgång och prispallen bestegs av stolta topptrios.

Palltrios

Med en för året ny speaker, i form av löpar- och statistik-oraklet Stig-Ove Stolt från Hackås, som bjöd på mängder av småhistorier och anekdoter kring flera av de mer namnkunniga löparna i fältet men även från tidigare års resultat. Han fick bra backning från den nu Bäverlopps-rutinerade Joakim Danielsson från Hammerdal som sköter tekniken och resultat med lugn och van hand. Direkt hemkommen från fredagskvällens 5-årsjubilerande Ostlöpet mellan Skärvången och Åkersjön.

Vinnare bland 35 tävlande på damernas 10 km blev Amanda Larsson, bördig från hemorten nu springandes för Backe IF på tiden 41:11. "Jag har sprungit nästan varje år så länge jag kan minnas. Det är ju i princip min hemmaplan, så det är roligt att äntligen få vinna!" Minuten bakom kom Anna Barkander, Trångsviken 42:12 och på tredjeplats med 44:52 Johanna Nordqvist tävlandes för Lungsjön FF.

Tesfaldet Negash från Härnösandsklubben Brännans FF försvarade sin fjolårsseger med den äran på tiden 31:39, i ett fält bland 80 st startande. Starke skidlöparen Rasmus Hörnfeldt från Strömsund, för dagen tävlandes för Sockertoppen IF, kom in på 33:15 vilket gav en fin andra plats. "Han (Tesfaldet) stack direkt från start, han har ett ruggigt löpsteg. Jag tappade mycket i början, men höll sedan ett bra tempo ända fram mot slutet. Det är ett gemytligt arrangemang och en jättetrevlig bana". Strax därefter kom Magnus Jonsson, tävlandes för Vattudalens LDK på 34 min blankt.

5km

Nytt för året var sträckan 5 km gå/lunka genom Rossöbyn fram och tillbaka, vilket blev lite av en succé med 37 deltagare. Allt från ynglingar med spring i benen till (o)vana motionärer som bjöd på glada, men ansträngda, miner vid målgång. Även 10 km gå/lunka genomfördes och hade 15 deltagare.

Rossöns IF vill samtidigt passa på att tacka alla deltagare, sponsorer och volontärer som gör detta underbara evenemang genomförbart. Välkommen åter 2020!

bäverloppet VitaminWellSweden

Stort tack till alla våra sponsorer för att ni hjälpt oss att skapa en fantastisk tävlingsdag för både löpare och volontärer 2019!

Adress

Rossöns IF Hotingsvägen 23 883 95 Rossön